Det här veckan har verkligen varit en sjukvecka, i onsdags saknade vi sex barn som var hemma och var sjuka.
I måndags pratade vi om dubbelt och räknesagor på matten. Vad är en räknesaga? De fick börja skriva en räknesaga tillsammans med en kompis. Denna räknesaga var det sedan några som fick jobba vidare med på ipaden i tisdags tillsammans med Markus. De fick jobba i appen bookcreator som är ett nytt verktyg för oss alla. Kul med nya utmaningar!
På NO-lektionen arbetade vi vidare med vattnets kretslopp. Först en kort repetition från förra veckan, vad gjorde vi då och återigen pratade vi om avdunsta och kondensera samt hur vattnets kretslopp fungerar. Steget vidare från detta blev att göra ett eget kretslopp. De fick vars en plastficka som vi sedan odlade krasse i, plastfickan tejpade vi igen för att det ska bli ett slutet kretslopp där vattnet börjar cirkulera. Spännande att se att det börjar växa och spännande att se vattnet i plastfickan.
I tisdags var jag hemma på grund av planeringsdag på förskolan, de hade en vikarie som heter Sara. De läste som vanligt sina läsläxor, jobbade vidare med räknesagorna samt räknade i sina matteböcker.
I onsdags hade jag tänkt börja med ett nytt arbetsområde men valde att vänta med det på grund av att det var så många sjuka. Istället hade vi en göra-färdigtdag. Större delen av daggen ägnades åt att arbeta färdigt med våra bokstäver. En välbehövlig dag, känns så skönt att fler och fler börjar bli färdiga med de bokstäver vi jobbat med. Detta gjorde de även på halvklasstimmarna på torsdagen.
Idag har jag äntligen börjat med vårt nya arbetsområde som är sagor. Jag började med att läsa "Askungen". Sedan gjorde vi en tankekarta - vad kan de om sagor nu? Efter det såg vi på ett avsnitt ur "sagomattan". Tidigare i veckan hade jag satt upp färgade papper på tavlan, nu var det dags att gå igenom varför, förklaringen fick vi nämligen i "sagomattan", de olika färgerna visar hur en saga är uppbyggd. Jag läste "Max Nalle" en väldigt enkel bok kan man tycka men nu var uppgiften att tillsammans hitta vilka som är huvudperson? vad är problemet? vem är hjälpare? vad är lösningen? oh hur är slutet?Vi gick även igenom målen med arbetsområdet.
På måndag är det återigen dags att gå till biblioteket så glöm inte att stoppa ner lånade böcker i ditt barns väska.
Precis som vanligt är det idrott på måndag och onsdag samt läsläxa till på tisdag. På torsdag kommer de att få besök från kyrkan då de kommer att lära sig mer om påsken.
Trevlig helg önskar jag er!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar